Kontrakt na dostawę czterech śmigłowców AW101 dla Marynarki Wojennej RP został podpisany w kwietniu 2019 roku w naszych zakładach. Podpisano również umowę offsetową, której beneficjentem są zakłady WZL-1, tworzące centrum wsparcia eksploatacji śmigłowców. Drugim beneficjentem kontraktu offsetowego jest Centrum Morskich Technologii Wojskowych Politechniki Gdańskiej.
Śmigłowce AW101 mają być wykorzystywane do zwalczania okrętów podwodnych oraz do zadań CSAR. Leonardo ma świadczyć pomoc techniczną przez 10 lat, a PZL-Świdnik jest głównym wykonawcą programu dla Marynarki Wojennej. Dostawy zaplanowane są na 2022 rok. Część prac realizowana jest w PZL-Świdnik zgodnie z harmonogramem.
W programie AW101, PZL-Świdnik odgrywa ważną rolę będąc centrum kompetencji struktur lotniczych w ramach Leonardo Helicopters. Od początku produkujemy kluczowe elementy do tego śmigłowca, takie jak: płyty sufitowe, podłogę pilotów, górne owiewki kadłuba, panele podłogi śmigłowca. Następnie do produkcji wprowadziliśmy główny panel instrumentów, skrzynki awioniki, konsole boczne, a następnie tylną rampę. W 2019 roku wdrożyliśmy największy komponent z AW101 – tylny kadłub dla włoskiego programu CAESAR, a następnie dla programu polskiego.
AW101 sprawdziły się w czasie pandemii Covid-19, będąc pierwszymi śmigłowcami na świecie zdolnymi do wykonywania misji transportu w warunkach zagrożenia biologicznego.
Pełne zdolności biorąc pod uwagę całą flotę śmigłowcową są atutem lotnictwa morskiego, aby móc decydować o sposobie działania biorąc pod uwagę zagrożenia i zadania, np. AW101 dla dalekiego zasięgu i w misjach wymagających wytrzymałości, a dla operacji z okrętów mógłby służyć AW159. Oba te śmigłowce doskonale sprawdziły się we wspólnych misjach np. w Królewskiej Marynarce Wojennej.
AW101 to najbardziej zaawansowany i najpotężniejszy śmigłowiec wielozadaniowy dostępny obecnie na rynku oraz numer jeden wśród wielu międzynarodowych sił zbrojnych.